
zondag, februari 20, 2005
40.000,- voor slachtoffers van tsunami
Uit een via Rob Huibers tot mij gekomen persbericht:
Het initiatief Fotoveilingazie.nl is een groot succes geworden. Tientallen fotografen en vele honderden bieders hebben er samen voor gezorgd dat binnenkort een bedrag van € 40.000,- kan worden overgemaakt naar de Samenwerkende Huporganisaties (Giro 555). In totaal zijn 230 foto's verkocht. Topstuk was de serie 'Rain 2004' van Erwin Olaf, verkocht voor maar liefst € 6.710!
Initiatiefneemster van de fotoveiling was Annemarie Tel van het fotoagentschap Galahad in Alkmaar. In korte tijd wist zij via haar fotografie netwerk een aantal mensen en bedrijven te enthousiasmeren voor haar idee: een internetveiling.
Dankzij de belangeloze medewerking van velen was fotoveilingazie.nl één week later al in de lucht. Om het initiatief bekendheid te geven werden advertenties in bladen en banners op diverse internetsites geplaatst. De veilingsite was meteen succesvol. Al op de eerste dag waren er 306.000 hits en 1.611 bezoekers. En in totaal hebben meer dan 24.826 mensen de site bezocht.
Het succes was mede te danken aan de bijdrage van vele Nederlandse beroepsfotografen. Zij zijn afkomstig uit verschillende disciplines, van journalistiek tot reclame. Bekende namen van de deelnemende fotografen zijn onder anderen Erwin Olaf, Corbino, Morad Bouchakour, Patricia Steur en veel fotografen van Hollandse Hoogte. In totaal hebben zij geheel kosteloos 460 foto's aangeboden, waarvan er 230 zijn verkocht.
De fotoveiling werd gesponsord door verschillende bedrijven en een groot aantal organisaties op het gebied van professionele fotografie, waaronder Fotografenfederatie, PANL, FOAM, Nederlands fotomuseum en GKF.
Een kritische kanttekening (inclusief rekensommetje) van sceptische lezer Pim Milo:
Natuurlijk, 40 mille is een prachtig bedrag voor de tsunami-slachtoffers. Maar is het wel zo'n succesvolle veiling geweest? Minus de 7 mille voor Erwin Olaf kom ik op een gemiddelde van iets minder dan 150 euro per foto. Veel meer dan de printkosten hebben ze dus niet opgebracht. Goed voor de tsunami-slachtoffers, niet goed voor de marktvorming van fotografie. Ik heb dan ook twijfels bij dit soort initiatieven, waar kunstenaars gevraagd wordt hun werk gratis ter beschikking te stellen. Klaarblijkelijk wordt kunst gezien als een product met een minimale kostprijs, en een hoge toegevoegde waarde. Volgende keer graag een juwelenveiling. Of een van klassieke auto's. Alles gratis ingebracht, uiteraard.
Naar verluidt wordt een grote bierbrouwer regelmatig benaderd om gratis bier. Omdat er iets voor een goed doel is georganiseerd, een charitatieve instelling jubileert of welke andere menslievende, onbaatzuchtige reden dan ook. Het standaardantwoord is daarop: “Bier geven wij niet weg, want daar bestaan wij van. Wel kunt u geld krijgen. Geef ons uw rekeningnummer maar.”
Mijn advies, voor een volgend goedbedoeld initiatief: maak geld over, en hou de waarde van je foto’s in ere!
Het initiatief Fotoveilingazie.nl is een groot succes geworden. Tientallen fotografen en vele honderden bieders hebben er samen voor gezorgd dat binnenkort een bedrag van € 40.000,- kan worden overgemaakt naar de Samenwerkende Huporganisaties (Giro 555). In totaal zijn 230 foto's verkocht. Topstuk was de serie 'Rain 2004' van Erwin Olaf, verkocht voor maar liefst € 6.710!
Initiatiefneemster van de fotoveiling was Annemarie Tel van het fotoagentschap Galahad in Alkmaar. In korte tijd wist zij via haar fotografie netwerk een aantal mensen en bedrijven te enthousiasmeren voor haar idee: een internetveiling.
Dankzij de belangeloze medewerking van velen was fotoveilingazie.nl één week later al in de lucht. Om het initiatief bekendheid te geven werden advertenties in bladen en banners op diverse internetsites geplaatst. De veilingsite was meteen succesvol. Al op de eerste dag waren er 306.000 hits en 1.611 bezoekers. En in totaal hebben meer dan 24.826 mensen de site bezocht.
Het succes was mede te danken aan de bijdrage van vele Nederlandse beroepsfotografen. Zij zijn afkomstig uit verschillende disciplines, van journalistiek tot reclame. Bekende namen van de deelnemende fotografen zijn onder anderen Erwin Olaf, Corbino, Morad Bouchakour, Patricia Steur en veel fotografen van Hollandse Hoogte. In totaal hebben zij geheel kosteloos 460 foto's aangeboden, waarvan er 230 zijn verkocht.
De fotoveiling werd gesponsord door verschillende bedrijven en een groot aantal organisaties op het gebied van professionele fotografie, waaronder Fotografenfederatie, PANL, FOAM, Nederlands fotomuseum en GKF.
Een kritische kanttekening (inclusief rekensommetje) van sceptische lezer Pim Milo:
Natuurlijk, 40 mille is een prachtig bedrag voor de tsunami-slachtoffers. Maar is het wel zo'n succesvolle veiling geweest? Minus de 7 mille voor Erwin Olaf kom ik op een gemiddelde van iets minder dan 150 euro per foto. Veel meer dan de printkosten hebben ze dus niet opgebracht. Goed voor de tsunami-slachtoffers, niet goed voor de marktvorming van fotografie. Ik heb dan ook twijfels bij dit soort initiatieven, waar kunstenaars gevraagd wordt hun werk gratis ter beschikking te stellen. Klaarblijkelijk wordt kunst gezien als een product met een minimale kostprijs, en een hoge toegevoegde waarde. Volgende keer graag een juwelenveiling. Of een van klassieke auto's. Alles gratis ingebracht, uiteraard.
Naar verluidt wordt een grote bierbrouwer regelmatig benaderd om gratis bier. Omdat er iets voor een goed doel is georganiseerd, een charitatieve instelling jubileert of welke andere menslievende, onbaatzuchtige reden dan ook. Het standaardantwoord is daarop: “Bier geven wij niet weg, want daar bestaan wij van. Wel kunt u geld krijgen. Geef ons uw rekeningnummer maar.”
Mijn advies, voor een volgend goedbedoeld initiatief: maak geld over, en hou de waarde van je foto’s in ere!